توصیه هایی به دهه شصت و هفتادی ها برای سپری کردن بحران کرونا

[ad_1]

به گزارش جام جم آنلاین ، ذهنی آشفته و روانی ناراحت دردسرهای کرونا را چند برابر می کند. البته در این شرایطی طبیعی است که مردم نگران باشند. از یک سو افزایش آمار مبتلایان، از یک سو در خانه ماندن و محبوس شدن در چاردیواری خانه. با این شرایط مسلم است که بسیاری از افراد دچار تشویق اذهان می شوند به خصوص آنهایی که موقعیت های خوب شغلی و اجتماعی خود را از دست می دهند.

نگین آقاباشی روان شناس و روان درمان به جام جم آنلاین گفت: حفظ پایداری روانی و ذهنی و مدیریت بحران ذهنی در روزهای سخت بسیار مهم است. کنار آمدن با شرایط آرامش بیشتری برای همه به دنبال دارد تا اینکه بخواهند تشویش بی پایانی را به ذهن خود راه بدهند.

وی افزود: مردم اکنون در شرایط بی سابقه ای هستند. شاید در دوران جنگ جمعیت ایران بحران بی سابقه ای را تجربه کرده باشد اما مسلما نسل های جدید به خصوص نسل جوانان متولد دهه های 60، 70، 80  و حتی بخشی از متولدین دهه 90 با چنین اوضاعی کاملا غریبه هستند. اما روی هم رفته و بر اساس تجربه شخصی باید بگویم متولدین دهه های 60 و 70 بابت بحران این روزها از لحاظ ذهنی و روانی بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.

آقاباشی ادامه داد: دلیل آن است که متولدین دهه های 60 و 70 در سن جوانی و پویایی هستند. فعالیت بیشتری دارند و دغدغه های بسیار زیادی در ذهن خود می پرورانند. آنها از یک سو نگران معیشت خود هستند و از یک سو نگران ازدواج، تشکیل خانواده. ترس از دست دادن شغل به شدت آنها را نگران می کند. بسیاری از آنها هم محصل هستند و بسیاری نیز در آستانه تشکیل خانواده و یا سایر روابط عاطفی. 

این روان شناس تاکید کرد: بیکاری خطر بزرگی است که این افراد را اذیت می کنند. متولدین دهه 60  تا 70 اکنون در طیف سنی 19 تا 39 ساله هستند. یعنی نسل جوان و فعال جامعه ایران. با توجه به دغدغه های شغلی و شخصی و البته پویا بودن یک فرد جوان آنها اکنون بسیار تحت فشار روانی قرار دارند. اضطراب زیادی دارند و از سویی نگران اطرافیان خود هم هستند.

وی گفت: در مجموع باید بگویم هر چند به نظر شخصی من دهه شصتی ها و هفتادی ها بنا به دلایل اجتماعی بیشتر تحت فشار قرار دارند اما این روزها همه نگرانی و اضطراب دارند.

آقاباشی بیان کرد: حفظ پایداری روانی و ذهنی بسیار مهم است. تا زمانی که فرد ذهن آرامی نداشته باشد نمی تواند امورات مربوط به زندگی را رتق و فتق کند. او با ذهنی آشفته نه می تواند در رابطه با برنامه غذایی خود تصمیم بگیرد و نه می تواند به اطرافیانش آرامش خاطر ببخشد.

وی خاطرنشان کرد: کارهای زیادی در روزهای خانه نشینی و روزهای مملو از بحران می توان انجام داد. من شخصا اطرافیانم را به مدیتیشن توصیه می کنم و از همه آنها می خواهم روزانه حداقل یک بار اینکار را انجام بدهم. انجام حرکات ساده ورزشی، تماشای فیلم و البته خواندن کتاب راهکارهای دیگری هستند که می تواند ذهن را آرام کند. از اهمیت مطالعه در این روزها نباید غافل شد.

آقاباشی در پایان گفت: ذهنتان را مدیریت کنید. به محض اینکه افکار منفی در رابطه با کرونا و مسائلی مانند خانه نشینی اجباری به ذهنتان ریخت به سرعت به کاری بپردازید که دوست دارید. حفظ آرامش در مواقع بحرانی واقعا حیاتی است.

[ad_2]

Source link

این نوشته در متفرقه ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *